سئوکار فردی است که از تخصصش برای آوردن سایت های مختلف به صفحه اول گوگل استفاده می کند. در واقع چنین متخصصی با سئو کردن سایت های مختلف یک استراتژی بازاریابی عالی و پربازده نیز برای کسب و کارهای گوناگون می چیند. به همین دلیل سئو کارها معمولاً در آژانس های بازاریابی دیجیتال و همین طور تیم های بازاریابی داخلی استخدام می شوند. از طرفی یک متخصص سئو همواره می تواند به عنوان فریلنسر و آزادکار نیز مشغول به فعالیت شود.
سئو کار
سئوکار یا SEO Specialist را اگرچه متخصص و کارشناس سئو معرفی کردیم اما این فرد را در حقیقت می توان متخصصی در زمینه بازاریابی دانست. به خصوص که این کارشناسان کلیه اقدامات لازم را برای بهتر شدن رتبه وب سایت های مختلف نزد موتورهای جستجو انجام می دهند؛ یعنی کارهایی همچون تحقیقات، تجزیه و تحلیل و…
سئوکارهای حرفه ای وظیفه یافتن یک سری کلمه های کلیدی خاص را بر عهده دارند؛ یعنی همان کلمه هایی که کاربران برای پیدا کردن صفحه های وب، وبلاگ ها یا حتی پست های منتشر شده در رسانه های اجتماعی جستجو کرده اند. به واسطه همین کلمه های کلیدی است که کاربران از طریق مرورگرهای جستجویی همچون کروم، اکسپلور، فایرفاکس و… به سایت ها متصل می شوند.
سئوکار در کرج تهران
سئوکار در حقیقت متخصص، کارشناس یا مشاور امور مربوط به سئو و بهینه سازی سایت ها است. این فرد با استفاده از دانش تخصصی اش تغییراتی اساسی در وب سایت های اینترنتی ایجاد می کند؛ به طوری که در نهایت جایگاه این سایت ها در نتایج موتورهای جستجو بهتر و بالاتر خواهد شد. در واقع بهترین و حرفه ای ترین سئوکار در کرج ، تهران و… به طور هوشمندانه ای از موتورهای جستجو برای سایت های مختلف ترافیک دریافت می کند.
به منظور دریافت خدمات سئو و بهینه سازی سایت در سراسر ایران یعنی شهرهای دیگری همچون مشهد، تبریز، اصفهان، رشت، اهواز و… همواره می توانید به ابزار سئوکار مراجعه کنید. به این ترتیب سئوکارانی حرفه ای و متخصص وظیفه بهینه سازی سایت شما را عهده دار خواهند شد. به یاری چنین افرادی شاهد ارتقا و بهبود رتبه وب سایتتان در نتایج موتورهای جستجو SERP خواهید بود. بگذارید این طور بگوییم سئوکاران حرفه ای افراد جویای محصولات، خدمات و اطلاعات را مورد هدف قرار می دهند؛ به این صورت که با بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو کاری می کنند تا صفحه سایت آنها زودتر از رقبا برای کاربران به نمایش در بیاید.
در نگاهی کلی به سئو می توان آن را تلاشی مستمر برای دریافت ترافیک بیشتر از موتورهای جستجو دانست. یک وب سایت سئو و بهینه شده توجه موتورهای جستجویی مانند گوگل را جلب کرده و در نتیجه کاربران از طریق این موتورها به سوی آن سایت هدایت می شوند؛ چرا که کارشناسان و متخصصین سئو با الگوریتم ها و قوانین موتور جستجو به خوبی آشنا بوده و سایت را مطابق میل این موتورها بهینه می کنند.
به این ترتیب است که اقدامات آنها مورد خوشایند گوگل و سایر موتورهای جستجو قرار می گیرد؛ نتیجه آن نیز چیزی جز کسب یک جایگاه عالی و برتر در نتایج جستجو نخواهد بود.
2 راهکار برای آموزش مفاهیم سئو
با توجه به محبوبیت روزافزون سئو در میان مردم بسیاری از افراد مایل به آموختن دانش بهینه سازی برای موتورهای جستجو هستند. حتی برخی از کاربران ابزار سئوکار سوالاتی در مورد امکان تحصیل در رشته دانشگاهی سئو را مطرح کرده اند! اگر شما نیز چنین سوالاتی در سر دارید باید بگوییم که با توجه به نوپا بودن سئو در کشورمان متاسفانه این رشته هنوز جایگاهی در دانشگاه ها و مراکز تحصیلی ندارد.
با این حال اگر جزو علاقه مندان به یادگیری سئو و بهینه سازی سایت هستید هم اکنون می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:
- دوره های آموزشی رایگان سئو را از وب سایت ابزار سئوکار دریافت نمایی. با استفاده از این مطالب آموزشی و پس از تمرین و مداومت شک نکنید که به بهترین سئوکار در کرج، تهران، تبریز و سایر شهرهای ایران تبدیل خواهید شد. از دوره ها و فایل های آموزشی که بگذریم برخی از ورکشاپ های سئو نیز توسط تیم ابزار سئوکار برگزار می شود؛ شرکت آنلاین و حضوری در این کارگاه های آموزشی برای علاقه مندان به علم سئو بسیار پربار خواهد بود.
- افزون بر اینها یک راهکار عملی برای آموختنزعلم بهینه سازی سایت و تسلط بر آن وجود دارد؛ آن هم اشتغال در شرکت های بازاریابی و تبلیغات آنلاین است. البته همواره می توانید به عنوان کارآموز سئو نیز در شرکت های طراحی و سئوی سایت مشغول بکار شوید.
با انجام اقدامات فوق شناخت و درک صحیحی نسبت به نحوه بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو و به طور کلی اصول و قوانین سئو بدست خواهید آورد. پس از آن نوبت به تثبیت آموخته هایتان می رسد که برای این کار می توانید یک سایت شخصی برای خود راه اندازی کرده روی سئوی آن کار کنید.
حتی می توانید پروژه های سئوی دوست و آشنا و… را با دستمزدی کمتر از نرخ بازار عهده دار شوید. در نهایت به آنچنان تبحری دست خواهید یافت که در خانه خودتان تبدیل به یک سئوکار حرفه ای و متخصص سئو می گردید.
4 تکنیک طلایی برای حرفه ای شدن در سئو
اگر می خواهید در زمینه سئو به فردی حرفه ای و متخصص تبدیل شوید؛ توصیه می کنیم 4 تکنیک طلایی زیر را سرلوحه کارتان قرار دهید:
- آموزش و یادگیری مستمر
- بررسی نتایج و پیاده سازی آنها
- تمرین استفاده از ابزارهای سئو
- تدوین یک استراتژی مناسب
نه تنها در سئو بلکه در هر زمینه دیگری برای این که حرفی برای گفتن داشته باشید؛ لازم است به طور مداوم آموزش ببینید و سطح دانش خود را ارتقا دهید. یادگیری مستمر علم سئو به معنای مطالعه روزانه از منابع معتبر و حرفه ای است. پس از تسلط کافی بر مباحث تئوری سئو آنگاه نوبت به عملی کردن آموخته هایتان می رسد.
توجه داشته باشید مادامی که اصول و تکنیک های سئو را به طور عملی اجرا نکنید؛ مطالعات و یادگیری هایتان هیچ نتیجه ای نخواهد داشت. در واقع پس از آموزش تئوری سئو نوبت به پیاده سازی این آموخته ها و نتیجه گیری از آنها می رسد. در نهایت لازم است نتایج حاصله را به خوبی بررسی و آنالیز نمایید.
ابزارهای سئو آنقدری مهم هستند که یک سئوکار حرفه ای و متخصص حتماً باید آشنایی کاملی با آنها داشته باشد؛ با این حساب برای حرفه ای شدن در سئو باید به تمرین استفاده از این ابزار بپردازید تا در آینده برای اجرای پروژه هایتان براحتی بتوانید از آنها کمک بگیرید.
در مسیر حرفه ای شدن در سئو آخرین چیزی که نیاز خواهید داشت تهیه و تدوین یک استراتژی است. یک سئوکار اگر استراتژی مناسبی برای سئو نچیده باشد احتمال پیروزی و موفقیتش بسیار ناچیز خواهد بود. در یک کلام بهترین استراتژی سئو را می توان انتخاب هوشمندانه کلمه های کلیدی دانست!
مهارت های مورد نیاز برای بهترین و حرفه ای ترین سئوکار
یک سئوکار حرفه ای باید تسلط کافی روی مهارت ها و قابلیت های زیر داشته باشد:
- در وهله اول نیاز به درک و شناخت صحیح از نحوه عملکرد موتورهای جستجو به خصوص گوگل است.
- سپس نوبت به آشنایی با مفاهیم اولیه و مقدماتی بازاریابی موتورهای جستجو و درک آنها می رسد.
- در گام بعدی لازم است ماهیت سئو SEO را به خوبی درک کنید و یک شناخت عمیق و تثبیت شده نسبت به آن کسب نمایید. به عنوان مثال زمانی یک سئوکار حرفه ای می شوید که تاثیر سئو تکنیکال بر بهبود رتبه سایت را به طور کامل متوجه شده باشید.
- پس از طی کردن مراحل فوق لازم است به فکر انتخاب بهترین و کامل ترین مرجع آموزش سئو باشید؛ چرا که یک سئوکار در واقع متخصصی در زمینه سئو است و از طرفی هیچ تخصصی را نمی توان بدون آموزش و مطالعه بدست آورد.
- از دیگر مهارت هایی که جزو نیازهای اصلی یک سئوکار حرفه ای به حساب می آید، آگاهی و اشراف داشتن نسبت به تغییرات سئو است؛ یعنی یک سئو کار برتر و کاربلد باید به خوبی از ترندهای روز سئو و همین طور آپدیت های پیوسته و مداوم موتور جستجوی گوگل مطلع باشد.
- به اضافه این که بهترین سئوکار در کرج، تهران یا هر کجای دیگری باید دانش و علم استفاده از ابزارهای کاربردی سئو را در اختیار داشته باشد. یعنی ابزارهایی همچون گوگل وبمستر، Ahref ، semrush و… توجه داشته باشید برخی از ابزارهای سئو آنچنان مهم اند که تنها در صورت تسلط بر آنها یک متخصص سئو محسوب خواهید شد. به اضافه این که بسیاری از کارفرمایان یکی از شروط استخدام سئوکار را داشتن مهارت کافی در بکارگیری ابزارهای سئو می دانند.
- در مجموع با تسلط کافی بر مباحث سئو فرصتی برای پیاده سازی تکنیک های آن خواهید داشت. در این مرحله باید توانایی و مهارت لینک سازی داخلی و خارجی برای وب سایت های مختلف را داشته باشید. این گونه می توانید تخصص خود در زمینه بهینه سازی برای موتورهای جستجو را به خوبی به نمایش در بیاورید!
- منتها در این راه باید صبوری به خرج دهید و گام های ابتدایی خود را با استفاده از رهنمودهای افراد متخصص و کارشناسان SEO بردارید.
توانمندی های لازم برای استخدام بهترین سئو کار
اگر همین حالا نگاهی به آگهی های استخدام سئوکار حرفه ای بیندازید؛ می بینید که کارفرمایان یک سری توانمندی ها را از متخصصین سئو انتظار دارند. با این حساب تفاوتی ندارد که این مطلب را به عنوان یک سئوکار مطالعه می کنید یا کارفرما؛ در هر صورت بد نیست بدانید توانمندی های لازم برای استخدام بهترین و حرفه ای ترین سئوکاران به شرح زیر است:
- تسلط کامل بر سرچ کنسول گوگل Search Console
- تسلط کامل بر Google Analytics
- آشنایی کامل با فاکتورهای سئو داخلی On Site
- آشنایی کامل با تکنیک های سئو خارجی Off Site
- توانایی تشخیص و شناسایی بک لینک های موثر و مفید
- توانمند در ارائه گزارش های تحلیلی سئو
- آشنایی با مبانی تولید محتوای مفید و موثر
- مسلط بر کدنویسی HTML و CSS
- قدرت تحقیق و آنالیز وب سایت به صورت کامل
- آشنایی با ابزارهای آنالیز سئو سایت
- آشنایی با سئو کلاه سفید، سیاه و خاکستری
- شناخت الگوریتم های گوگل مانند پاندا، پنگوئن و…
آنچه هر سئوکاری باید بداند
به عنوان یک سئوکار در مبحث سئو و بهینه سازی برای موتورهای جستجو پیش از هر چیزی باید شناخت درستی از ساز و کار گوگل و دیگر موتورهای جستجو داشته باشید. چرا که همین موتورهای جستجو محتوای وب سایت شما را برای کاربران به نمایش در می آورند؛ و پل ارتباطی میان کسب و کار شما و مشتری های آینده و فعلی محسوب می شوند.
با این تفاسیر آگاهی از چگونگی عملکرد آنها اهمیت بسیار زیادی دارد. به خصوص این که موتورهای جستجو برای قرار دادن وب سایت ها در نتایج جستجو فاکتورهای مختلفی را مدنظر قرار می دهند. برخی از این فاکتورها را می توان شامل موارد زیر دانست:
محتوای با کیفیت و بهینه شده، بهینه کردن سایت در نسخه موبایل، بالا بودن امنیت سایت و دسترسی آسان به آن، تجربه کاربری، سن دامنه، آتوریتی و URL، لینک ها، سرعت بارگذاری صفحات وب سایت و…
با ابزار سئوکار سئو را آسان بیاموزید!
وقتی صحبت از سئو و بهینه سازی سایت می شود بسیاری از افرادی که در این زمینه سابقه و تخصص چندانی ندارند دچار نگرانی می گردند. در حقیقت اغلب افراد به خصوص صاحبان کسب و کارهای اینترنتی سئو را همچون غولی می دانند که پیروزی بر آن، کار بسیار دشواری است. اگر شما نیز یک چنین تصوری از سئو در سر دارید؛ باید بگوییم که هر کاری از بیرون ممکن است سخت و حتی ناشدنی به حساب بیاید.
در حالی که پس از ورود به آن و آموختن اصول و تکنیک هایش می بینید که اوضاع بسیار متفاوت است. البته که این موضوع در مورد سئو نیز صدق می کند به ویژه اگر این علم را از کانال های معتبر و حرفه ای بیاموزید. روی هم رفته اگر می خواهید به یک سئوکار حرفه ای و متخصص تبدیل شوید تا علاوه بر بهینه سازی سایت شخصی تان روی سئوی سایت دیگران نیز کار کنید؛ پیشنهاد می کنیم نگاهی به دوره های آموزش سئو SEO ابزار سئوکار بیندازید. زیرا به این ترتیب کلیه اصول و مفاهیم سئو را به آسانی خواهید آموخت.
لازم به ذکر است برخلاف باور عمومی یک سئوکار خوب نیازی به دانش تخصصی در زمینه برنامه نویسی نخواهد داشت. بلکه یک آشنایی کوچک با زبان نشانه گذاری html و هدینگ های h1، h2، h3 و… برای شروع کافی خواهد بود. از سوی دیگر برای ورود به حوزه سئو کسی از شما انتطار فتوشاپ های حرفه ای را ندارد؛ حتی یک فتوشاپ سطحی روی تصاویرمحتواهای مختلف کفایت می کند.
اکنون که صحبت از محتوا شده بد نیست این نکته را متذکر شویم که به عنوان یک سئوکار تنها با دانستن اصول نگارش محتوا کارتان راه خواهد افتاد؛ زیرا این گونه می توانید یک محتوای بهینه و سئو شده به موتورهای جستجویی مانند گوگل تحویل دهید. می بینید که برای سئوکار شدن راه چندان سختی در پیش نخواهید داشت؛ منتها از یک سو باید تواناهایی های خود را در زمینه های دیگری همچون پلاگین های مختلف سئو به خوبی تقویت کنید. یعنی افزونه هایی همچون RankMath، yoast و… را به طور کامل بشناسید و بر آنها مسلط باشید.
در نهایت می توان گفت یک سئوکار در ابتدای کارش نیازی به آموختن طراحی سایت، برنامه نویسی، گرافیک، ui ux و… نخواهد داشت. تنها کافی است بر توانمندی هایش در خصوص تکنیک ها و اصول سئو کار کند؛ و همچنین قادر به آنالیز و بررسی صحیح محتواهای تولید شده باشد تا بتواند این محتواها را به خوبی بهینه سازی نماید.
اصلی ترین وظایف بهترین سئوکار حرفه ای
همان طور که گفته شد سئوکار را با عناوین دیگری همچون متخصص سئو، کارشناس سئو و حتی مشاور سئو نیز می شناسند. چنین فردی مسئولیت بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو را برعهده می گیرد. در نتیجه تلاش های بهترین سئوکار در کرج، تهران، تبریز، اصفهان و … شاهد افزایش رتبه یک سایت و بهبود جایگاه آن در نتایج جستجوی گوگل (SERP) خواهید بود.
کمی قبل در مورد مهارت های مورد نیاز یک سئو کار برتر و حرفه ای صحبت کردیم. اکنون باید بگوییم هدف اصلی از کسب کلیه مهارت های گفته شده تنها یک چیز است؛ یعنی بهینه سازی و رشد یک سایت به بهترین نحو ممکن! به طوری که اعتبار آن سایت نزد موتورهای جستجو افزایش یافته و در نهایت جایگاهی در صدر نتایج جستجو بدست بیاورد.
روی هم رفته سئوکار حرفه ای برای بهینه و سئو کردن یک وب سایت ابتدا باید به بررسی ساختار سایت بپردازد؛ یعنی مطمئن شود که سایت مورد نظر به درستی برای موتورهای جستجویی همچون گوگل طراحی و ساخته شده است. سپس نوبت به جمع آوری اطلاعاتی درباره سوابق گذشته آن وب سایت می رسد.
به عنوان مثال یک سئوکار حرفه ای باید بداند سایتی که قصد بهینه سازی اش را دارد در سه ماهه اخیر چه تعداد محتوایی منتشر نموده است؟ تعداد بک لینک ها یا پیوندهای خارجی ایجاد شده در آن چقدر می باشد؟ آیا این لینک ها مفید و حرفه ای بوده اند یا خیر و مواردی از این قبیل.
برترین کارشناس سئو در اقدام بعدی، بررسی دقیقی از سایت های رقیب انجام داده و شناخت مناسبی از وضعیت فعلی آنها بدست خواهد آورد. به این ترتیب فرصت لازم را برای تصمیم گیری صحیح و برنامه ریزی مناسب در مورد آینده سایت در اختیار خواهد داشت.
وظایف سئوکار در شرکت های بازاریابی دیجیتال یا فریلنسری
یک متخصص یا کارشناس سئو برای اشتغال معمولاً دو راه پیش روی دارد؛ یکی اشتغال به عنوان سئوکار در شرکت های دیجیتال مارکتینگ است و دیگری به صورت فریلنسری (خود اشتغالی). در مجموع آنچه توسط فرد سئو کار باید انجام بگیرد به شرح زیر است:
- آگاهی و اطلاع کامل درباره انواع مختلف تکنیک های سئو
- بکارگیری هر یک از تکنیک های سئو در موقعیت مناسب
- بهره مندی از دانش تخصصی فنی و تکنیکالی به منظور بررسی زیرساخت های سایت
- بهبودبخشی به زیرساخت های سایت ضمن افزایش قابلیت های استفاده از آن
- آنالیز و بررسی عملکرد یک سایت به منظور بهینه سازی آن به اضافه اجرای SEO Audits
- تحقیق و استخراج کلمه های کلیدی برای یافتن کلمات کلیدی هدف
- بک لینک سازی به صورت اصولی و صحیح
- بهینه سازی صفحات سایت برای سئو داخلی یا همان On-page seo
- بهبود دهی معماری و ساختار لینک های داخلی سایت
- بهینه کردن محتواهای سایت برای کاربران و موتورهای جستجو
- اطلاع فوری از تغییرات ایجاد شده در فاکتورهای رتبه بندی سئو و اعمال به موقع آنها در سئوی سایت
- راه اندازی کمپین های لینک سازی برای بهبودبخشی به profile link
- بهینه کردن صفحه های کپی و فرود برای بازاریابی موتورهای جستجو
- مانیتور کردن جایگاه و رتبه هر سایت اینترنتی نزد موتورهای جستجو
- آشنایی و مهارت در تهیه گزارش و تفسیر و توضیح آن در گوگل آنالیتیکس
- تسلط به برخی از زبان های برنامه نویسی همچون HTML
- علم و آگاهی کافی در مورد CMS های معروفی همانند وردپرس
مزایای استخدام حرفه ای ترین سئوکار
اگر به عنوان صاحب یک کسب و کار اینترنتی قصد بهبود رتبه سئوی سایتتان را دارید؛ بدون شک باید اقدام به استخدام سئو کار یا کارشناس سئو نمایید. تفاوتی ندارد که سئوکار در کرج را استخدام می کنید یا به دنبال جذب نیروی سئوکار در تهران، اصفهان، تبریز، رشت و… هستید در هر صورت با بکارگیری حرفه ای ترین سئوکاران از تیم ابزار سئوکار مزایای فوق العاده ای نصیبتان خواهد شد.
برخی از مزایای عمده استخدام بهترین سئوکار شامل موارد زیر است:
- افزایش رتبه و ترافیک سایت
- کاهش مخارج و صرفه جویی در هزینه ها
- عدم وابستگی به خدمات دهندگان سئو
همان طور که خودتان نیز می دانید یکی از اصلی ترین مزایای استخدام سئوکار حرفه ای و کاربلد افزایش رتبه و ترافیک سایت در موتورهای جستجو است. از سوی دیگر با توجه به نیاز روز افزون مشاغل اینترنتی به بهینه سازی سایت هایشان طبیعی است که بهترین کارشناسان سئو در کرج، تهران و… درآمدهای خوبی داشته باشند.
با این تفاسیر افراد کارآفرین، بلاگر و… با دریافت دوره های آموزشی ابزار سئوکار نه تنها در مخارج و هزینه هایشان صرفه جویی خواهند کرد؛ بلکه خودشان نیز می توانند به عنوان مشاور و متخصص سئو فعالیت کنند. از سوی دیگر اگر شخصاً مهارت و تسلط کافی در حوزه سئو بدست آورید؛ دیگر نیازی به دریافت خدمات سئو از شرکت های مختلف نخواهید داشت.
رده های شغلی سئوکار و درآمد آن
اگر قصد ورود به حوزه سئو را دارید بد نیست بدانید که به عنوان یک سئوکار بسته به سطح دانش و مهارتتان در رده های شغلی مختلفی جای خواهید گرفت. به تبع آن نیز میزان حقوق و درآمدتان متفاوت می باشد. با این تفاسیر رده های شغلی سئوکاران به صورت زیر است:
- کارآموز سئو Neophyte
- سئوکار مبتدی Junior SEO
- سئوکار Senior SEO
- مدیر سئو SEO Manager
کارآموزان سئو و حقوق آنها
کارآموزان سئو در واقع همان افرادی هستند که به تازگی وارد دنیای سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو شده اند. طبیعتاً چنین افرادی تجربه ناچیزی در زمینه سئو داشته و به منظور کسب علم و دانش باید در شرکت های ارائه دهنده خدمات سئو مشغول بکار شوند. این گروه از افراد حقوق چندانی دریافت نکرده و معمولاً تنها هزینه رفت و آمدشان پرداخت می شود.
درآمد سئوکاران مبتدی
سئوکاران مبتدی افرادی با یک تا سه سال سابقه در زمینه سئو هستند. چنین سئوکارانی با مفاهیم پایه ای و اصلی سئو داخلی، خارجی و تکنیکال به خوبی آشنا می باشند. به اضافه این که از موتورهای جستجو، الگوریتم های کاربردی و… اطلاع کافی دارند. در مجموع یک جونیور سئو کسی است که برای بهینه سازی سایت می توان روی او حساب کرد. میانگین حقوق ماهیانه این سئوکاران دو میلیون الی سه میلیون و پانصد تومان برآورد شده است.
میانگین درآمد ماهیانه سئوکار سنیور
سئوکار سنیور با سابقه ای 3 الی 5 ساله در زمینه سئو و بهینه سازی سایت نه تنها تسلط کاملی بر کلیه مفاهیم سئو دارد؛ بلکه به خوبی از پس سئو کردن هر وب سایتی برخواهد آمد. اگر بنا باشد سئو کار سنیور را با جونیور مقایسه کنیم باید بگوییم که این گونه سئوکاران از توانایی مناسبی برای آنالیز سایت خود و رقبا برخوردار هستند.
به اضافه این که یک سئوکار سنیور براحتی می تواند استراتژی کاملی برای سئو سایت تدوین نموده و کلیه امور را به طور دقیق برنامه ریزی کند. در خصوص میزان درآمد این دسته از سئوکاران نیز باید بگوییم میانگین آن در هر ماه سه میلیون پانصد هزار تومان تا پنج میلیون تومان خواهد بود.
درآمد رده شغلی مدیر سئو
در نهایت نوبت به معرفی عنوان شغلی مدیر سئو می رسد که فردی با بیش از 5 سال سابقه تخصصی در زمینه سئو و همچنین تسلط کامل به موارد زیر است:
- کلیه تکنیک های سئو
- همه الگورتیم های موتور جستجو
- نحوه عملکرد ربات های گوگل و…
همان طور که از نام این عنوان شغلی مشخص است مدیریت کامل یک تیم سئو به چنین فردی سپرده می شود. در همین راستا لازم است تلاش قابل توجهی جهت پایداری روابط میان تیم سئو و سایر بخش های شرکت مانند قسمت برنامه نویسی، دیجیتال مارکتینگ و… انجام دهد. چرا که در غالب اوقات به منظور پیشبرد امور یک مجموعه نیازمند همکاری میان تیم های مختلف سئو، برنامه نویسی و… خواهیم بود. از اینها گذشته میانگین درآمد ماهیانه مدیران سئو بالای پنج میلیون تومان گزارش شده است.
انواع متخصصین سئو
اکنون که به سلسله مراتب شغلی سئوکاران پی بردید قصد داریم شما را با انواع متخصصین و کارشناسان حرفه ای سئو آشنا کنیم. اگر دستی در سئو و بهینه سازی سایت های اینترنتی داشته باشید بدون شک اسامی کلاه های سئو به گوشتان خورده است! این کلاه ها در مورد متخصصین سئو نیز صدق کرده و آنها در دو دسته زیر جای می گیرند:
- سئوکارهای کلاه سفید
- سئوکارهای کلاه سیاه
آشنایی با سئوکار کلاه سفید
در خصوص سئوکاران کلاه سفید باید بگوییم افرادی حرفه ای و کاربلد هستند که به اصول و قوانین موتورهای جستجو پایبند می باشند. این سئوکاران در نهایت راستی و درستی با استفاده از تکنیک ها و اصول مورد تایید موتورهای جستجو برای بهینه سازی سایت ها اقدام می کنند؛ یعنی کارهایی همچون بهینه سازی تصاویر، بهینه سازی آدرس ها و…
نکته قابل توجه در مورد سئوی کلاه سفید این است که سئوکاران با صرف زمانی نسبتاً طولانی موفق به بهبود رتبه سایت نزد موتورهای جستجو می شوند. به این ترتیب آنچنان رتبه و جایگاه بالایی نصیب سایت مورد نظر خواهد شد که عملاً می توان از زمان صرف شده برای بهینه سازی آن چشم پوشی کرد.
سئو کارهای کلاه سیاه
سئوکار کلاه سیاه با زرنگ بازی به دنبال دور زدن موتورهای جستجو و گمراه کردن آنها است. به این ترتیب با سپردن بهینه سازی سایتتان به سئوکاران کلاه سیاه اگرچه راه صد ساله را یک شبه خواهید رفت؛ یعنی رتبه سایتتان در زمانی کوتاه صعودی چشمگیر و قابل توجه خواهد داشت. به طوری که حتی ممکن است به رتبه اول نتایج جستجوی گوگل تبدیل شود!
اگرچه چنین نتیجه ای بسیار خوشایند و دلچسب خواهد بود اما به همان اندازه نیز ناپایدار می باشد؛ چرا که موتورهای جستجو در سریع ترین زمان ممکن سایت شما را به عنوان اسپم شناسایی نموده و در نهایت نیز جریمه خواهید شد.
مهم ترین ابزارهای آنالیز سئو سایت
چنانچه در مطالعه این مطلب با ما همراه بوده باشید به خوبی به وظایف مشاور یا متخصص سئو پی برده اید. با این تفاسیر دیگر می دانید که یک سئوکار حرفه ای یا همان SEO Specialist همان کسی است که موجب بهتر شدن رتبه یک سایت در نتایج جستجو می شود. طبیعتاً متخصصین سئو برای هدایت وب سایت ها در مسیری که مورد علاقه موتورهای جستجو است به یک سری ابزار احتیاج دارند؛ یعنی ابزارهایی که به کمک آنها می توان کلیه اطلاعات و نحوه عملکرد سایت را بررسی نموده و سپس در جهت بهبود آن اقدام کرد.
برخی از مهم ترین ابزارهایی که توسط سئوکاران برای بررسی وضعیت سئو سایت مورد استفاده قرار می گیرد به صورت زیر است:
- گوگل آنالیتیکس
- Yoast Plugin
- Ahrefs
- Link Miner
- ماز (Moz) پیشرفته
- Majestic Seo
- Google Search Console
- Keywordtool.io و…
آشنایی با ابزار سئو گوگل آنالیتیکس
گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای سئو رایگان و بسیار کابردی می باشد که مستقیماً توسط گوگل معرفی شده است. همان طور که خودتان نیز می دانید از این ابزار می توان برای بهینه سازی سایت های مختلف استفاده نمود. گوگل آنالیتیکس در حقیقت یک سایت است که پس از ورود به آن اطلاعات کامل و بسیار دقیقی درباره رفتار و عملکرد کاربران و بازدیدکنندگان سایتتان بدست خواهید آورد. نیازی نیست حتماً یک سئوکار حرفه ای باشید تا اهمیت استفاده از این ابزار آنالیز سئو را درک کنید!
اگر می خواهید به طور دقیق تری از امکانات و مزایای گوگل آنالیتیکس مطلع شوید باید آنها را شامل موارد زیر بدانیم:
- آمار و میزان بازدید روزانه از سایت
- مدت زمان حضور کاربران در سایت
- مدت زمانی که کاربران در هر یک از صفحات مختلف سایت سپری کرده اند.
- شناسایی و تشخیص ابزاری که هر کاربر برای ورود به سایت استفاده کرده است. ( یعنی این که کدام کاربر با کامپیوتر و کدام یک با گوشی موبایلش وارد سایت شده)
- مشخص کردن زمان ورود هر کاربر به سایت
- شناسایی موضوعات مورد علاقه کاربران (مطالبی که بیشتر مورد بازدید قرار گرفته و محبوب تر بوده اند)
- تشخیص این که ترافیک سایت از چه لینک هایی می باشد.
می بینید که امکانات نامبرده شده بسیار فوق العاده هستند و هر سئوکاری آرزوی دستیابی به چنین اطلاعاتی را دارد. مهم تر از همه این که کمپانی گوگل نیز به طور کامل از این ابزار آنالیز سئو پشتیبانی می کند. همه اینها دست به دست هم داده تا گوگل آنالیتیکس به اولین انتخاب سئوکاران برای بهینه سازی سایت تبدیل شود.
ابزار آنالیز سئو Yoast Plugin
Yoast Plugin یکی از ابزارهای محبوب و کارآمد در زمینه آنالیز سئو است. محیط داخلی این ابزار بی شباهت به Word نبوده و وظیفه اصلی آن نیز کنترل کیفیت محتوای تولید شده می باشد. در واقع به کمک این ابزار سئو فرصتی برای استفاده صحیح از کلید واژه های اصلی و فرعی در اختیارتان قرار می گیرد. این گونه تراکم کلمه های کلیدی یا همان Keyword Density نیز به خوبی رعایت می شود؛ به طوری که کلمه های کلیدی چگالی مناسبی درون متن خواهند داشت.
در نهایت با بکارگیری Yoast Plugin براحتی قادر به تولید و انتشار محتواهایی کاملاً استاندارد و بهینه می گردید. از اینها گذشته Yoast Plugin به عنوان یکی از ابزار مهم آنالیز سئو سایت نظارت و بررسی موارد زیر را بر عهده دارد:
- متا دیسکریپشن
- بارگذاری تصاویر
- کلمه های کلیدی (کلید واژه ها)
- عناوین محتوا
- طول کلمات بکار رفته در عناوین
- استفاده از لینک های داخلی و خارجی و…
ابزار آنالیز سئو Ahrefs
Ahrefs به عنوان یکی از ابزارهای آنالیز و بررسی سئو، سایتی بسیار کاربردی و مفید با کارکردی فوق العاده آسان است. به طوری که با استفاده از آن قادر به بررسی موارد زیر خواهید شد:
- سئو خارجی سایت
- مشاهده لینک های خارجی سایت خود و رقبا
- بررسی مقدار لینک های از دست رفته یا اضافه شده
روی هم رفته بکارگیری Ahrefs موجب بهره مندی از مزایای زیرمیگردد:
- آنالیز و تحلیل تعداد بک لینک های یک سایت
- بررسی و آنالیز تغییر و تحولاتی که با گذر زمان روی لینک های خارجی ایجاد شده
- آگاهی از ارزش رتبه بندی بک لینک ها
- جدا کردن بک لینک ها مفید و با ارزش از بک لینک های مرده (کهنه و قدیمی)
ابزار آنالیز سئو Link Miner
Link Miner یکی از اکستنشن های قابل نصب روی مرورگر است؛ که لینک های شکسته موجود در هر یک از صفحات مختلف سایت را شناسایی می نماید. با استفاده از Link Miner می توانید از لینک های هر صفحه خروجی بگیرید و سپس کلیه اطلاعات بدست آمده را آنالیز و تحلیل کنید.
ابزار آنالیز سئو ماز (Moz) پیشرفته
اغلب کارشناسان و متخصصین سئو مُز یا ماز را به عنوان آچار فرانسه سایت می شناسند. زیرا مُز پیشرفته خود مجهز به یک سری ابزار و امکانات بوده که تاثیرات فوق العاده مثبتی بر عملکرد سئوکاران می گذارند. برخی از مهم ترین امکاناتی که ماز به عنوان یکی از ابزارهای آنالیز سئو برای سئوکاران فراهم می کند به شرح زیر است:
- بررسی کلمه های کلیدی
- پیگیری رتبه بندی
- کراول وب سایت
- بهینه سازی بر اساس صفحه
- تحقیق روی لینک
یکی از وظایف اصلی مُز یا ماز (Moz) پیشرفته را می توان در ارائه فهرستی از کلمه های کلیدی هدف دانست. در واقع این ابزار ابتدا رتبه سئو سایت شما را با رتبه رقبایتان مقایسه کرده و سپس کلمه های کلیدی را بر اساس پارامترهای مهمی همچون نرخ کلیک CTR organic اولویت بندی می نماید.
در خصوص پیگیری رتبه بندی سئو سایت توسط ماز(Moz) پیشرفته نیز باید بگوییم که به کمک این ابزار آنالیز، ضمن آگاهی از رتبه سایت خود به رتبه سایت های رقیب نیز پی خواهید برد. همچنین قادر به بررسی نمای وب سایتتان در دستگاه های مختلفی همچون کامپیوتر، تلفن همراه و… می شوید. به این ترتیب حتی می توانید رتبه سایت را به طور مداوم و بر اساس مواردی همچون کلمه های کلیدی مهم پیگیری نمایید.
نقش مُز یا ماز (Moz) در زمینه کراول سایت های اینترنتی شامل موارد زیر می شود:
- آنالیز صحیح و سالم بودن سایت بر اساس ضربان آن
- خزیدن در وب سایت و شناساسایی موارد جدید یا قدیمی
- اعلام هشدار در مواقع بحرانی و…
چنانچه می خواهید از مُز یا ماز برای بهینه سازی صفحات مختلف سایت استفاده کنید؛ در وهله اول لازم است کلمه کلیدی و ترکیب صفحه را وارد نمایید. به این ترتیب راهنمایی های مورد نیاز و متناسب برای بهینه کردن محتوای صفحه تان را دریافت خواهید کرد. این ابزار همچنین صفحه هایی را که قابلیت افزایش رتبه بندی دارند شناسایی کرده و پیشنهادهای خوبی برای بهبود محتوا مطرح می کند.
اگر خاطرتان باشد تحقیق روی لینک را به عنوان یکی از وظایف ابزار آنالیز سئو مُز معرفی کردیم. در واقع این ابزار قادر به انجام موارد زیر می باشد:
- آنالیز پروفایل لینک به طور کامل
- مقایسه پروفایل شما و رقبایتان
- تنظیم هدف
- پیگیری فرآیند لینک سازی
- ارائه فهرستی از لینک های دنبال شده
ابزار آنالیز سئو Majestic Seo
در معرفی این ابزار باید بگوییم که عملکردی مشابه با Ahrefs دارد. به این صورت که هر دوی این ابزارها کمک قابل توجهی به شناسایی لینک های ورودی و خروجی سئو می نمایند. در نهایت با بکارگیری ابزار آنالیز سئو Majestic Seo قادر به بررسی موارد زیر می شوید:
- انکر تکست ها
- تعداد لینک های فالو و نوفالو و نسبت آنها
- نحوه لینک سازی داخلی و خارجی
ابزار آنالیز سئو Google Search Console
سرچ کنسول گوگل یکی از ابزارهایی می باشد که به طور رایگانی توسط گوگل برای آنالیز سئو سایت ارائه شده است. به کمک این ابزار از رتبه سئو فعلی سایت یا وبلاگتان مطلع خواهید شد. این ابزار همچنین موارد زیر را گزارش می دهد:
- آمار و اطلاعات دقیقی در مورد شرایط سایت
- رتبه و کلمه هایی که کاربران از طریق آنها وارد سایت شده اند.
با دانستن این موارد و همین طور اعمال آنها طبیعتاً نتایج بسیار مثبتی دریافت می کنید؛ و در نهایت شاهد افزایش کیفیت عملکرد سایتتان خواهید بود.
ابزار آنالیز سئو Keywordtool.io
اگر به دنبال یک ابزار آنالیز سئو هستید که در عین کارایی رایگان نیز باشد؛ می توانیم Keywordtool.io را به شما معرفی کنیم. در واقع با استفاده از این ابزار کلمه کلیدی های مناسبی برای تولید محتوای سایتتان پیدا خواهید کرد. پس از کار کردن با این ابزار متوجه می شوید که بهترین کلمه های کلیدی در اختیارتان قرار گرفته که با استفاده از آنها نرخ بازدید و ترافیک سایت به طور قابل توجهی بالا می رود. همین موضوع نیز موجب هدایت کاربران و بازدیدکننده های بسیاری به وب سایت شما می شود.
بهترین ابزارهای آنالیز سئو داخلی
کمی قبل یک معرفی کلی در مورد کاربردی تری ابزار آنالیز سئو سایت داشتیم. اکنون قصد داریم به طور تخصصی تری از بهترین ابزارهای آنالیز سئو داخلی نام ببریم. این ابزارها همگی رایگان و بسیار مفید بوده و شامل موارد زیر هستند:
- Seoptimer
- Website Grader
- Geekflare Tools
- SEO Sitecheckup
ابزار آنالیز سئو داخلی Seoptimer
این ابزار آنالیز بهترین کلمه های کلیدی وب سایت را شناسایی نموده و حتی برای بهبود کارایی سایت نیز پیشنهادهایی ارائه می دهد. به اضافه این که به کمک آن از امتیاز سئو، امنیت سایت و کارایی آن نیز مطلع خواهید شد. همچنین گزارشی از تعداد بک لینک های موجود در وب سایت نیز دریافت می نمایید.
ابزار آنالیز سئو داخلی Website Grader
با توجه به پشتیبانی Hubspot از این ابزار براحتی قادر به دریافت گزارش های زیر خواهید شد:
- تعداد درخواست به سرور
- اوضاع و احوال ریدایرکت ها
- حجم صفحات مختلف سایت و سرعت آن و…
ابزار آنالیز سئو داخلی Geekflare Tools
همان طور که از نام Tools Geekflare نیز مشخص است در حقیقت مجموعه ای از ابزارهای رایگان می باشد. این ابزارها را می توان برای سرعت سنجی سایت در زمنیه های امنیت، کارایی شبکه، سئو، DNS و… استفاده نمود.
ابزار آنالیز سئو داخلی SEO Sitecheckup
SEO Sitecheckup یکی از بهترین ابزارهایی است که از آن می توان برای آنالیز دقیق و با جزیات سئو استفاده نمود. این گونه گزارش گیری مطلوبی از سئو وب سایت انجام خواهد شد. در واقع پس از آنالیز توسط این ابزار نمره سئو سایتتان نیز به شما اعلام می شود.
رابطه مکملی میان سئوکار و دیجیتال مارکتر
امروزه اغلب کسب و کارها آنلاین و دیجیتال شده اند و شاهد رونق روزافزون این گونه مشاغل هستیم. اصلاً همین موضوع موجب روی کار آمدن مشاغلی تحت عنوان دیجیتال مارکتر و سئوکار شده است. با این حال برخی به اشتباه تصور می کنند که یک سئوکار همان دیجیتال مارکتر می باشد. در حالی که اینها دو عنوان شغلی کاملاً متفاوت بوده که هر یک وظایف خاص خودشان را دارند.
ناگفته نماند سئوکاران و دیجیتال مارکترها مکمل یکدیگر هستند و برای موفقیت در دنیای دیجیتال امروز بهتر است به هر دو رده شغلی فوق مسلط باشید. پیش تر به طور مفصلی در مورد وظایف سئوکاران حرفه ای صحبت کردیم. اکنون دیگر می دانید که یک کارشناس و متخصص سئو باید قادر به آنالیز دقیق وب سایت ها و همین طور تحقیق و بررسی درباره رقیبان باشد.
به اضافه این که دانستن علم مارکتینگ، قدرت تولید محتوای سئو شده، برخورداری از دانش روز سئو و… از دیگر مهارت های مورد نیاز سئوکاران محسوب می شود. از سوی دیگر یک دیجیتال مارکتر وظیفه ساخت برندی قوی با استفاده از کانال های تبلیغاتی و همچنین مدیریت این برند را بر عهده دارد.
در معرفی کانال های تبلیغاتی مورد استفاده در برندینگ نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد: سئو، ایمیل، رسانه های اجتماعی و… انتخاب هر یک از کانال های نامبرده شده باید بر اساس نوع بیزینس مورد نظر و رقبای آن انجام بگیرد. این موضوع نیز نیازمند چیدمان یک استراتژی صحیح و حساب شده می باشد. در مجموع رابطه تنگاتنگی میان سئو و دیجیتال مارکتینگ وجود داشته و این دو علم به مجرایی واحد ختم می شوند.
سخن آخر
سئوکار جزو مشاغلی است که این روزها نیاز به آن بیش از هر زمان دیگری احساس می شود. با توجه به جدید بودن علم سئو آگاهی عمومی نسبت به SEO و سئوکار چندان بالا نمی باشد. در این مطلب سعی کردیم شما را با مهارت های مورد نیاز برای سئوکاران و راه های حرفه ای شدن در سئو آشنا کنیم.
اکنون دیگر می دانید که حرفه ای ترین و بهترین سئوکاران در کرج، تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، رشت و… را در شرکت ابزار سئوکار خواهید یافت. به این ترتیب سئو و بهینه سازی سایت شما توسط افرادی با ویژگی های زیر انجام خواهد گرفت:
متخصصی که برای سئو داخلی و خارجی استراتژی و برنامه ریزی مناسبی دارد. یک آنالیزُر حرفه ای که به طور روزانه قادر به آنالیز رقبای شما و شناسایی حفره هایی برای پیشرفتتان خواهد بود. به اضافه این که از جمله پر رنگ ترین توانایی های سئوکاران ما در ابزار سئوکار تسلط بر تولید انواع محتوا به خصوص ویدیویی است.
موارد زیر از دیگر قابلیت های متخصصین سئو در شرکت ابزار سئوکار محسوب می شوند:
شناخت تبلیغات گوگل یا همان گوگل ادورز، درک صحیح از نیاز مشتری و تولید محتوا در راستای پاسخگویی به این نیاز، شناسایی صحیح ارتباط مشتری با نوسانات بازار و…
افزون بر اینها یک سئوکار حرفه ای در خصوص SEM نیز تخصص و مهارت کافی را دارا می باشد. آخرین اخبار سئو و آپدیت الگوریتم ها را در سریع ترین زمان ممکن و به طور مستمر بررسی می نماید. در برندسازی و افزایش حضور برند می داند که باید از دانش Web2 استفاده کند. برای جذب کاربران و تبدیل آنها به مشتریان همیشگی تکنیک هایی بلند مدت و پر بازده را بکار می گیرد.
توجه داشته باشید به طور فعلی در میان کسب و کارهای آنلاین رقابت شدیدی برای کسب بهترین رتبه و جایگاه در گوگل وجود دارد. همین موضوع نیز باعث نیاز مشاغل اینترنتی به نیروی متخصص و حرفه ای در زمینه سئو شده است. ناگفته نماند فاکتورهای موثر بر رتبه سئو در سالهای اخیر تغییرات فراوانی داشته و شاهد افزایش پیچیدگی آنها بوده ایم.
سابق بر این با انجام اقداماتی همچون خرید بک لینک، تمرکز بر سئو داخلی و سئو محتوایی و… براحتی می توانستید جایگاه بهتری در نتایج جستجو کسب کنید. اما امروزه روش های بهینه سازی سایت و بهبود سئو به موارد نامبرده خلاصه نمی شود؛ بنابراین آگاهی از این روش های جدید نیازمند دانش به روز و تخصصی می باشد.
فهرست